
Czym jest zbieżność kół (toe) w geometrii zawieszenia samochodów osobowych?
Zbieżność kół (toe) to jeden z podstawowych parametrów geometrii zawieszenia pojazdu. Odnosi się do kąta ustawienia kół względem osi wzdłużnej samochodu (czyli kierunku jazdy).
Rodzaje zbieżności:
1. Zbieżność dodatnia (toe-in):
Przednie części kół są bliżej siebie niż tylne.
- 1. Poprawia stabilność jazdy na wprost.
- 2. Zwiększa zużycie opon na zewnętrznych krawędziach.
- 3. Często stosowana w autach z napędem na tylne koła.
2. Zbieżność ujemna (toe-out):
Przednie części kół są dalej od siebie niż tylne.
- 1. Poprawia reakcję na skręt (lepsza zwrotność).
- 2. Może pogarszać stabilność przy jeździe na wprost.
- 3. Stosowana np. w autach sportowych lub wyścigowych.
3. Brak zbieżności (toe = 0):
Koła są ustawione równolegle.
- 1. Równomierne zużycie opon.
- 2. Kompromis między stabilnością a zwrotnością.