Wykonujemy geometrię zawieszenia w samochodach róznych marek. Car Point wykonuje geometrię zawieszenia 3D

Prawidłowa geometria kół oznacza, że wszystkie kąty i ustawienia zawieszenia są zgodne ze specyfikacją producenta pojazdu.





Objawy prawidłowej geometrii:


  • 1. Auto jedzie prosto, nie ściąga przy puszczeniu kierownicy.
  • 2. Kierownica wraca do pozycji środkowej po skręcie.
  • 3. Opony zużywają się równomiernie.
  • 4. Stabilność przy hamowaniu.
  • 5. Precyzyjna reakcja na skręt i dobre "czucie" kierownicy.




Kiedy geometria nie jest prawidłowa?


  • 1. Po kolizji, uderzeniu w krawężnik, wymianie elementów zawieszenia.
  • 2. Przy nierównomiernym zużyciu opon.
  • 3. Gdy kierownica jest skrzywiona mimo jazdy na wprost.
  • 4. Przy odczuwalnym "ściąganiu" lub niestabilności auta.




Jak wygląda raport prawidłowej geometrii?

  • 1. Wszystkie kąty mieszczą się w zielonym zakresie tolerancji producenta.
  • 2. Różnice między lewą a prawą stroną są minimalne (camber, caster).
  • 3. Toe (zbieżność) ustawiona z dokładnością do minut kątowych lub mm.








Co obejmuje geometria kół i jak powinna wyglądać prawidłowo?


Zbieżność (Toe):

  • 1. Przód: lekko dodatnia lub lekko ujemna (zależnie od napędu i auta).
  • 2. Tył: często lekko dodatnia (w autach FWD) dla stabilności.
  • Uwaga: Zbyt duża różnica = szybkie zużycie opon (po zewnętrznej lub wewnętrznej stronie).


Kąt pochylenia kół (Camber):

  • 1. Lekko ujemny (np. -0°30’ do -1°30’) – daje dobrą przyczepność w zakrętach.
  • 2. Równy po obu stronach (lub różnica max 30 minut).
  • Uwaga: Zbyt negatywny = zużycie wewnętrznej krawędzi opony.
  • Uwaga: Zbyt pozytywny = zużycie zewnętrznej krawędzi.


Kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy (Caster):

  • 1. Dodatni (np. +3° do +7°) – dla stabilności jazdy na wprost i samopowrotu kierownicy.
  • Uwaga: Nierówny caster (np. lewy 4°, prawy 2°) = auto ściąga na stronę z mniejszym kątem.


Kąt pochylenia sworznia (KPI / SAI):

  • 1. Ustalony konstrukcyjnie – nie do regulacji.
  • Uwaga: Różnica może oznaczać uszkodzenie zawieszenia lub zwrotnicy.


Promień zataczania (scrub radius):

  • 1. Konstrukcyjnie dobrany do zawieszenia, felg i opon.
  • Uwaga: Złe ET felgi → zmieniony promień → problemy z prowadzeniem i hamowaniem.


Geometria Ackermanna:

  • 1. Wewnętrzne koło skręca pod większym kątem niż zewnętrzne.
  • 2. Ustalona konstrukcyjnie – nie wymaga regulacji.


Piotr Borowy - Główny mechanik Car Points.jpg

AUTOR: PIOTR BOROWY

Główny serwisant Car Points


Doświadczony kierownik serwisu i mechanik samochodowy z 35-letnim stażem w branży motoryzacyjnej. Specjalizuję się w kompleksowej naprawie silników oraz układów zawieszenia. Od wielu lat pełnię funkcję głównego serwisanta w Car Points, odpowiadając za diagnozowanie i rozwiązywanie najtrudniejszych usterek technicznych. Charakteryzuje go pasja do motoryzacji i zawodowy profesjonalizm, który przekłada się na jakość i terminowość.

CAR Points

ul. Obrazkowa 22, 03-188 Warszawa



STACJA KONTROLI POJAZDÓW

Car points

22 811 63 36


501 076 088

SERWIS SAMOCHODOWY

Car points

22 811 63 36


502 195 546