
Kąt pochylenia kół (camber). Co to właściwie jest.
Kąt pochylenia kół (camber) to parametr geometrii zawieszenia określający odchylenie płaszczyzny koła od pionu, patrząc z przodu lub z tyłu pojazdu.
Rodzaje kąta pochylenia:
1. Pochylenie ujemne (negative camber):
Górna część koła jest pochylona do wewnątrz auta, dolna na zewnątrz.
- 1. Lepsza przyczepność w zakrętach (więcej powierzchni styku opony z nawierzchnią podczas przechyłu auta).
- 2. Zwiększone zużycie wewnętrznej strony opon.
- 3. Popularne w autach sportowych i wyścigowych.
2. Pochylenie dodatnie (positive camber):
Górna część koła pochylona na zewnątrz auta.
- 1. Spotykane głównie w pojazdach rolniczych lub starych autach (np. w celu ułatwienia prowadzenia przy braku wspomagania).
- 2. Zwiększone zużycie zewnętrznej strony opon.
- 3. Współcześnie praktycznie nie stosowane w samochodach osobowych.
3. Camber = 0 (kąt prosty):
Koło ustawione pionowo.
- 1. Równomierne zużycie opony przy jeździe na wprost.
- 2. Mniejsza przyczepność w zakrętach w porównaniu z negatywnym camberem.