
Kąt pochylenia sworznia zwrotnicy (KPI – Kingpin Inclination, czasem nazywany też SAI – Steering Axis Inclination) to kąt pomiędzy:
- 1. Pionem, a
- 2. Osią obrotu koła (czyli osią sworznia zwrotnicy lub linią przechodzącą przez punkty mocowania zwrotnicy).
Co to dokładnie oznacza?
Gdy spojrzysz na samochód z przodu, KPI to kąt, pod jakim oś skrętu (wyznaczona przez punkty mocowania zwrotnicy do zawieszenia) jest pochylona do wewnątrz nad kołem – zwykle w stronę silnika.
Funkcje i znaczenie KPI:
1. Stabilizacja toru jazdy.
KPI (w połączeniu z dodatnim kątem caster) pomaga automatycznie prostować koła po skręcie – zwiększa tzw. efekt samopowrotu kierownicy.
2. Redukcja sił potrzebnych do skrętu.
Dzięki efektowi unoszenia przedniego zawieszenia przy skręcie (koła „podnoszą” się, co tworzy naturalny opór), skręt staje się bardziej „wyczuwalny” i stabilny.
3. Pomoc w kompensacji negatywnego cambera.
KPI tworzy razem z camberem efekt geometryczny, który wpływa na kontakt opony z nawierzchnią i reakcję zawieszenia.
Co się dzieje, gdy KPI jest nieprawidłowy?
1. Nadmierne różnice KPI między stronami:
Mogą powodować ściąganie auta, nawet jeśli toe i camber są poprawne.
2. Zbyt mały lub duży KPI:
Powoduje niestabilność, pogorszone prowadzenie, nadmierne zużycie opon. Jednak KPI rzadko się reguluje — jest zdeterminowany konstrukcyjnie (np. przez konstrukcję kolumny McPhersona, wahaczy itp.).
3. Uszkodzenia zawieszenia lub nadwozia:
Jednym z przykładów jest auto po wypadku mogą zmienić się KPI, co jest wtedy trudne (lub niemożliwe) do naprawy bez prostowania elementów nośnych.