
Caster wpływa głównie na stabilność kierunkową i samopowrót kierownicy po skręcie.
Kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy (caster) to kąt, pod jakim oś obrotu zwrotnicy (czyli „linia sworznia”) jest pochylona względem pionu — patrząc z boku pojazdu.
Rodzaje kąta wyprzedzenia:
1. Dodatni kąt wyprzedzenia (positive caster):
Górny punkt osi obrotu koła znajduje się bardziej z tyłu niż dolny.
- 1. Poprawia stabilność jazdy na wprost.
- 2. Ułatwia samoczynny powrót kół do pozycji neutralnej po skręcie.
- 3. Zwiększa siłę potrzebną do skrętu (minimalizowana przez wspomaganie kierownicy).
- 4. Standard w nowoczesnych samochodach osobowych (wartości rzędu +3° do +7°).
2. Ujemny kąt wyprzedzenia (negative caster):
Górny punkt osi obrotu koła znajduje się przed dolnym.
- 1. Powoduje niestabilność jazdy na wprost.
- 2. Ułatwia skręcanie przy niskich prędkościach (dawniej używane w starych autach bez wspomagania).
- 3. Dziś praktycznie nie stosowany w autach osobowych.
Wpływ na prowadzenie:
- 1. Większy caster = lepsza stabilność, ale cięższy skręt.
- 2. Zbyt mały caster = auto może „latać” po drodze, słaby powrót kierownicy.
- 3. Nierówny caster (lewy ≠ prawy) = auto może ściągać na jedną stronę, nawet jeśli zbieżność i camber są dobre.
Objawy nieprawidłowego caster:
- 1. Auto „ucieka” na jedną stronę.
- 2. Brak powrotu kierownicy po skręcie.
- 3. Niestabilność jazdy przy wyższych prędkościach.
- 4. Opony mogą się zużywać nierówno, ale nie tak wyraźnie jak przy złym camberze czy toe.