Geometria zależna od konstrukcji zawieszenia. Car Point wykonuje geometrię zawieszenia 3D

Geometria kół (zbieżność, camber, caster, KPI, scrub radius itd.) jest ściśle zależna od konstrukcji zawieszenia, a różne typy zawieszeń dają różne możliwości regulacji, mają inne zachowanie w ruchu i wpływają na trwałość ustawień.

Geometrię kół (ustawienie zbieżności, pochylenia i innych parametrów zawieszenia) w samochodzie osobowym powinno się wykonywać regularnie, ale dokładna częstotliwość zależy od kilku czynników.



Jak zawieszenie wpływa na geometrię?

W uproszczeniu: rodzaj zawieszenia determinuje to, jak koła zachowują się przy skręcie, obciążeniu i nierównościach — czyli jak zmienia się:


  • 1. Zbieżność (toe).
  • 2. Kąt pochylenia koła (camber).
  • 3. Kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy (caster).
  • 4. KPI (kąt pochylenia sworznia).
  • 5. Scrub radius.


Główne typy zawieszenia i ich wpływ na geometrię:



1. Kolumna McPhersona (najpopularniejsze rozwiązanie z przodu).


  • 1. Prosta i tania konstrukcja.
  • 2. Camber zmienia się przy ruchu zawieszenia (np. dobiciu) — tzw. dodatni przyrost cambera.
  • 3. KPI jest ustalony konstrukcyjnie – nie do regulacji.
  • 4. Scrub radius zależny od ET felgi i KPI.
  • 5. Caster można regulować tylko w niektórych wersjach (zależnie od wahaczy/mocowań).

Uwaga: przy obniżeniu auta lub zmianie felg geometria szybko „ucieka”.




2. Zawieszenie wielowahaczowe (multilink).


  • 1. Duża liczba punktów mocowania = bardzo precyzyjna kontrola geometrii.
  • 2. Można zaprojektować układ tak, by camber zmieniał się na korzyść przy zakrętach.
  • 3. Daje duże możliwości regulacji (camber, toe, czasem caster).
  • 4. Bardzo stabilne prowadzenie, ale droższe w naprawach i ustawieniu.

Uwaga: Obecne w autach premium i sportowych (np. Audi, BMW, Mercedes, Lexus).




3. Zawieszenie typu double wishbone (podwójne wahacze trójkątne).


  • 1. Popularne w autach sportowych i terenowych.
  • 2. Camber i caster dobrze kontrolowane — zmieniają się precyzyjnie przy ruchu zawieszenia.
  • 3. Duże możliwości projektowania zachowania kół.
  • 4. Często regulowany camber i caster.

Uwaga: Świetna przyczepność i stabilność w zakrętach.




4. Belka skrętna (głównie tylna oś w autach FWD).


  • 1. Tania i prosta konstrukcja.
  • 2. Geometria tylnej osi praktycznie nieregulowana (poza drobną korektą zbieżności).
  • 3. Camber ustalony „na sztywno” – zmienia się przy obciążeniu.
  • 4. Może deformować się przy uderzeniach, co wpływa na geometrię.

Uwaga: Występuje w autach miejskich, kompaktowych (np. VW Golf, Toyota Yaris itp.).





Podsumowanie:


  • 1. Nie wszystkie kąty są regulowane — wiele z nich jest ustalonych konstrukcyjnie.
  • 2. Zmiany zawieszenia, felg, sprężyn, obniżania auta itd. mają ogromny wpływ na geometrię.
  • 3. Nowoczesne zawieszenia (wielowahaczowe) umożliwiają bardziej zaawansowaną kontrolę i dostrojenie geometrii, ale są trudniejsze w serwisowaniu.


Piotr Borowy - Główny mechanik Car Points.jpg

AUTOR: PIOTR BOROWY

Główny serwisant Car Points


Doświadczony kierownik serwisu i mechanik samochodowy z 35-letnim stażem w branży motoryzacyjnej. Specjalizuję się w kompleksowej naprawie silników oraz układów zawieszenia. Od wielu lat pełnię funkcję głównego serwisanta w Car Points, odpowiadając za diagnozowanie i rozwiązywanie najtrudniejszych usterek technicznych. Charakteryzuje go pasja do motoryzacji i zawodowy profesjonalizm, który przekłada się na jakość i terminowość.

CAR Points

ul. Obrazkowa 22, 03-188 Warszawa



STACJA KONTROLI POJAZDÓW

Car points

22 811 63 36


501 076 088

SERWIS SAMOCHODOWY

Car points

22 811 63 36


502 195 546