
Kiedy sprawdzać geometrię?
Geometrię kół (ustawienie zbieżności, pochylenia i innych parametrów zawieszenia) w samochodzie osobowym powinno się wykonywać regularnie, ale dokładna częstotliwość zależy od kilku czynników.
- 1. Po uderzeniu w krawężnik lub dziurę.
- 2. Po wymianie elementów zawieszenia.
- 3. Gdy samochód prowadzi się inaczej niż zwykle.
- 4. Gdy opony zużywają się nierównomiernie.
Zalecana częstotliwość kontroli geometrii kół:
Raz do roku
Nawet jeśli nie ma widocznych objawów, warto sprawdzić geometrię profilaktycznie.
Po każdej wymianie elementów zawieszenia lub układu kierowniczego
- 1. Końcówki drążków.
- 2. Wahacze.
- 3. Amortyzatory.
- 4. Sprężyny.
Po mocnym uderzeniu w krawężnik, dziurę, próg zwalniający – geometria może się rozregulować nawet po jednym silnym uderzeniu.
Gdy występują objawy rozregulowanej geometrii
- 1. Gdy samochód „ściąga” na jedną stronę.
- 2. Nierównomierne zużycie opon.
- 3. Kierownica nie wraca do pozycji środkowej.
- 4. Kierownica jest przekrzywiona, mimo jazdy na wprost.
Po zakupie używanego auta
Dla pewności, że geometria jest ustawiona prawidłowo i nie ma ukrytych uszkodzeń zawieszenia