
Serwis i naprawa układu hamulcowego polega na regularnym przeglądzie, konserwacji oraz wymianie zużytych lub uszkodzonych elementów tego systemu, aby zapewnić skuteczne hamowanie i bezpieczeństwo jazdy.
Układ hamulcowy to jeden z najważniejszych systemów bezpieczeństwa w samochodzie. Zaniedbanie jego stanu może prowadzić do awarii i groźnych sytuacji na drodze.
Na czym polega serwis układu hamulcowego?
Kontrola stanu klocków i tarcz hamulcowych.
- 1. Pomiar grubości klocków i tarcz.
- 2. Sprawdzenie ewentualnych pęknięć, przegrzań, zużycia nierównomiernego.
Sprawdzenie i uzupełnienie płynu hamulcowego.
- 1. Pomiar poziomu płynu.
- 2. Kontrola jego jakości (higroskopijność – chłonność wody).
- 2. Wymiana co 2 lata lub zgodnie z zaleceniami producenta.
Oględziny przewodów hamulcowych.
- 1. Szukanie wycieków.
- 2. Sprawdzenie elastyczności i szczelności.
Sprawdzenie działania zacisków hamulcowych.
- 1. Czy tłoczki pracują płynnie.
- 2. Czy nie są zapieczone.
Test działania układu ABS (jeśli występuje).
- 1. Sprawdzenie czujników ABS.
- 2. COdczyt ewentualnych błędów komputera.
Główne elementy układu hamulcowego:
- 1. Klocki hamulcowe.
- 2. Tarcze hamulcowe (lub bębny w starszych pojazdach).
- 3. Zaciski hamulcowe.
- 4. Pompa hamulcowa.
- 5. Płyn hamulcowy.
- 6. Przewody hamulcowe.
Serwis układu hamulcowego (profilaktyka).
To regularne czynności konserwacyjne mające na celu utrzymanie sprawności układu:
Co obejmuje serwis:
- 1. Kontrola grubości klocków i tarcz hamulcowych.
- 2. Sprawdzenie poziomu i jakości płynu hamulcowego.
- 3. Oględziny zacisków, przewodów i pompki hamulcowej.
- 4. Smarowanie prowadnic zacisków hamulcowych.
- 5. Sprawdzenie działania hamulca ręcznego/postojowego.
- 6. Test drogowy (sprawdzenie skuteczności hamowania).
Kiedy? Co 10 000–20 000 km lub raz do roku (częściej w trudnych warunkach jazdy – np. miasto, góry).
Naprawa układu hamulcowego (reakcja na usterki lub zużycie).
To działania polegające na wymianie lub regeneracji elementów układu hamulcowego, gdy są one niesprawne lub zużyte.
- 1. Wymiana klocków i tarcz hamulcowych (kiedy są zużyte, nierówno starły się, piszczą lub wibrują).
- 2. Wymiana lub odpowietrzenie płynu hamulcowego (jeśli jest stary, zawilgocony lub doszło do zapowietrzenia układu).
- 3. Regeneracja lub wymiana zacisków hamulcowych (gdy tłoczek nie cofa się lub zacisk się zacina).
- 4. Wymiana przewodów hamulcowych (w razie pęknięć, korozji lub wycieków).
- 5. Wymiana pompy hamulcowej lub serwa (wspomagania) (np. gdy pedał hamulca wpada w podłogę albo auto słabo hamuje).
- 6. Naprawa lub regulacja hamulca ręcznego (np. wymiana linek lub szczęk w hamulcach bębnowych).
Objawy, że układ wymaga naprawy:
- 1. Dziwne dźwięki przy hamowaniu (piszczenie, tarcie, szuranie).
- 2. Wydłużona droga hamowania.
- 3. Wibracje podczas hamowania.
- 4. Miękki pedał hamulca lub jego zapadanie się.
- 5. Nierówne hamowanie (ściąganie auta w bok).
- 6. Kontrolka hamulców lub ABS na desce rozdzielczej.