
Usterki zawieszenia mogą być groźne dla bezpieczeństwa jazdy, dlatego nie wolno ich bagatelizować.
Oto lista najczęstszych usterek zawieszenia samochodowego, które występują w większości pojazdów osobowych – wraz z objawami i skutkami:
Najczęściej spotykane usterki zawieszenia w samochodach osobowych.
Zużyte amortyzatory.
- 1. Objawy: auto „buja się”, długa droga hamowania, hałas na nierównościach.
- 2. Skutki: gorsza przyczepność, większe zużycie opon, niższe bezpieczeństwo.
- 3. Uwaga: Amortyzatory wymienia się parami (lewa + prawa strona jednej osi).
Pęknięte lub osiadłe sprężyny zawieszenia.
- 1. Objawy: nierówna wysokość auta, stuki, szorowanie o nadkola.
- 2. Skutki: pogorszenie pracy amortyzatora, zwiększone ryzyko uszkodzeń zawieszenia.
Wybite tuleje wahaczy (silentbloki).
- 1. Objawy: stuki, luz w zawieszeniu, ściąganie auta, wibracje przy hamowaniu.
- 2. Skutki: niestabilność auta, gorsze prowadzenie, szybsze zużycie innych elementów.
Uszkodzone łączniki stabilizatora.
- 1. Objawy: metaliczne stuki przy jeździe po nierównościach, zwłaszcza na wolnych zakrętach.
- 2. Skutki: przechyły nadwozia, mniejsza stabilność w zakrętach.
Zużyte sworznie wahaczy.
- 1. Objawy: luzy w kołach, stuki, niepewne prowadzenie auta.
- 2. Skutki: ryzyko zerwania wahacza, poważna utrata kontroli nad pojazdem.
Uszkodzone poduszki i łożyska amortyzatorów (górne mocowania).
- 1. Objawy: skrzypienie przy skręcie kierownicy, hałas z przodu auta.
- 2. Skutki: uszkodzenia amortyzatora, nierówna praca zawieszenia.
Luzy w końcówkach drążków kierowniczych.
- 1. Objawy: „pływanie” auta, stuki przy skręcie, luz na kierownicy.
- 2. Skutki: problemy z utrzymaniem toru jazdy, konieczność ustawienia geometrii.
Zła geometria kół (zbieżność, pochylenie).
- 1. Objawy: auto ściąga na bok, nierównomierne zużycie opon.
- 2. Skutki: szybsze zużycie opon i elementów zawieszenia, większe opory toczenia.
Objawy, które świadczą o problemach z zawieszeniem:
- 1. Stuki, pukania lub skrzypienie podczas jazdy.
- 2. Auto ściąga na bok lub „pływa” po drodze.
- 3. Nierównomierne zużycie opon.
- 4. Przechyły nadwozia na zakrętach.
- 5. Wibracje przy hamowaniu lub przy wyższych prędkościach.
- 6. Luz na kierownicy lub nierówna reakcja przy skręcie.
Rekomendacja:
- 1. Kontrola zawieszenia co 15 000–20 000 km lub raz w roku.
- 2. Po każdym silnym uderzeniu w dziurę, krawężnik lub kolizji.
- 3. Po wymianie elementów zawieszenia – obowiązkowo geometria kół.